Wie ben ik

Om een beeld te geven van de persoon achter Vroeg In Zicht stel ik mij graag even voor. Ik ben Femke Tinselboer, getrouwd, moeder van twee kinderen (6 & 9 jaar) en woonachtig in Wierden. Naast dat ik geniet van mijn eigen kinderen en de ontwikkeling die ze doormaken, houd ik mij ook graag bezig met de ontwikkeling van andere kinderen. Voorheen als leerkracht bij de kleuters vond ik het altijd al een mooie uitdaging om kinderen met een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong te zien en tegemoet te komen aan hun onderwijsbehoeften. Door mijn werkervaring, maar ook door mijn eigen kinderen ben ik mij meer gaan interesseren in hoogbegaafdheid. Door de ervaringen en het verdiepen in dit onderwerp ben ik de noodzaak gaan inzien van het snel en vroeg in zicht hebben van kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid.

De interesse in hoogbegaafdheid heeft voor mij persoonlijk erin geresulteerd dat ik mij er in wilde specialiseren en er mijn werk van wilde maken. Hiervoor heb ik de opleiding RITHA (Radboud International Training on High Ability)-specialist aan de Radboud Universiteit gevolgd.

Tijdens het volgen van mijn opleiding tot RITHA-/ECHA-specialist heb ik veel kennis opgedaan met betrekking tot hoogbegaafdheid in het algemeen. Door mijn werk als kleuterleerkracht en mijn ervaringen als ouder trok vooral de jonge kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid mijn aandacht. Wat is er nodig zodat jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong al eerder worden gezien en erkend door professionals? Deze vraag hield mij veel bezig en resulteerde in een training voor zorgprofessionals binnen het consultatiebureau. Het doel van deze training is dat er meer kennis en inzicht komt met betrekking tot de kenmerken, het belang van signaleren en hoe er gesignaleerd kan worden. Maar ook wat de professional voor deze kinderen en diens ouders kan betekenen.

Op de werkvloer ben ik betrokken geweest bij het doortrekken van de plusgroep van de middenbouw naar de kleuters. Daarnaast heb ik als hoogbegaafdheidspecialist het beleidsplan begaafdheid herschreven. Tevens heb ik het vroegsignaleringstraject opgezet om zo de kinderen eerder te zien, maar ook duidelijk te hebben welke interventies er gepleegd kunnen worden nadat er een voorsprong is gesignaleerd. Daarnaast ben ik van 2020 tot heden betrokken geweest bij de werkgroep Plusgroep en de werkgroep Vroegsignaleren van het samenwerkingsverband Twente Noord. Binnen school begeleid ik op dit moment de plusgroep van de kleuters, verzorg ik het vroegsignaleringstraject en begeleid ik de onderbouwleerkrachten in het omgaan met kinderen een ontwikkelingsvoorsprong. Vanuit de stichting waar ik werkzaam ben, geef ik sinds dit schooljaar de training “Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong”.

Vanuit Vroeg In Zicht is het doel om het signaleren van een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong niet alleen te beperken tot school, maar door te trekken naar het voorschoolse. Dit wil ik bewerkstelligen door trainingen te geven aan de professionals die werken met kinderen van 0 tot 7 jaar. Met als doel om deze kinderen nog eerder in zicht te krijgen. Daarnaast heb ik in mijn werk gemerkt hoe lastig het kan zijn om de vertaling te maken van de theorie naar de praktijk. Vanuit Vroeg In Zicht bied ik naast trainingen ook ondersteuning aan op de werkvloer. Te denken valt aan het opzetten van een beleidsplan op het gebied van begaafdheid, plusgroep, uitdagend aanbod voor in de groep en het signaleringstraject.